کلینیک تخصصی پوست، لیزر و زیبایی

021-88622063

0905-1748928

اگزمای دست

خشکی و التهاب پوست دست که پزشکان به آن “اگزما” یا “درماتیت” یا “سودا” می گویند، می تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی بیشتر این علل را می توان در یکی از دو گروه زیر طبقه بندی کرد.

الف – آسیب های پوستی ناشی از تماس با مواد خارجی

ب- آسیب های پوستی ناشی از حساسیت داخلی

اگزمای دست بسیار شایع است. این بیماری در اکثر مردم ابتدا بصورت زبری و خشکی دستها شروع شده و بعدا تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته می شود که با خارش همراه است. عوامل زیادی می تواند به پوست دست آسیب برسانند.

اگزمای دست

تماس زیاد با آب و هوای بسیار خشک، صابونها، مواد پاک کننده، پودرهای رختشویی، حلالها، مواد شیمیایی، دستکشهای لاستیکی و حتی مواد بکار رفته در کرم ها و فرآورده های بهداشتی می توانند اگزمای دست ایجاد نمایند. وقتی پوست قرمز و خشک شد، حتی مواد بی ضرر مانند آب و محصولات بهداشتی نوزادان (کرم و شامپوی بچه) هم می توانند موجب تحریک بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه شوند. مشاوره با پزشک و پیدا کردن اینکه کدام ماده مورد مصرف در زندگی روزانه شما باعث پیدایش این مشکلات شده است بسیار اهمیت دارد. اغلب تغییر دادن مواد مصرفی یا خودداری از تماس با ماده حساس کننده، موجب کمتر شدن مشکل پوست می شود.

زمینه پیدایش واکنشهای حساسیت پوستی، معمولا از پدر و مادر به فرزندان به ارث می رسد. افرادی که استعداد ابتلا به این واکنش ها را دارند، ممکن است سابقه ابتلا به تب یونجه، حساسیت فصلی به گرده گیاهان و یا آسم را هم داشته باشند. این افراد حتی ممکن است به بعضی از مواد غذایی هم حساسیت داشته باشند و یا دچار حالتی باشند که اصطلاحا “درماتیت آتوپیک” یا “اگزمای سرشتی” نامیده می شود. پوست این افراد پس از تماس با بسیاری از مواد که در حالت عادی برای سایر مردم آزاردهنده نیست، دچار قرمزی، خارش و سایر علائم حساسیت می شود.

چگونه علت اصلی اگزما را بیابیم؟

وظیفه متخصص پوست، بررسی و جستجوی علل احتمالی ایجاد کننده بیماری در پوست دست است. وی باید بفهمد که این مشکل به دلیل تحریک پوستی است و یا به دلیل آلرژی؟ او از شما سوالات بسیاری در مورد هرگونه  مشکل پوستی قبلی، تاریخچه حساسیت های احتمالی، آسم و هرگونه مشکل پزشکی دیگر خواهد پرسید. او باید بداند که شما چه کرمها و لوسیونهایی را به پوست خود می مالید، آیا از دستکش استفاده می کنید یا خیر و در طول روز دستهای شما با چه موادی در تماس هستند. وی دستها، پاها و بقیه پوست شما را برای یافتن علائم بیماری بررسی خواهد کرد.

ممکن است برای رسیدن به تشخیص دقیق، انجام آزمایشهای میکروسکوپی و بررسی پوست هم لازم باشد. اگر پزشک به این نتیجه برسد که ضایعه پوستی شما به خاطر حساسیت به بعضی مواد موجود در محیط است، ممکن است آزمایشی را برای شما تجویز کند که اصطلاحا آزمایش برچسب یا Patch test نامیده می شود. در این آزمایش بعضی از مواد حساسیت زا را بر روی پوست می چسبانند تا به وجود آلرژی نسبت به آنها پی ببرند. با استفاده از این روشها، متخصص پوست خواهد توانست علت یا مجموعه علل ایجاد کننده اگزمای دست را پیدا و ضایعه را درمان کند.

اگزمای دست را چگونه درمان می کنند؟

ممکن است پزشک برای درمان و ترمیم پوست شما از مجموعه ای از روشها استفاده کند. گاهی برای درمان مشکل پوستتان باید آنتی بیوتیک های خوراکی هم مصرف کنید. یک کرم یا پماد مرطوب کننده نیز ممکن است برایتان تجویز شود. توجه داشته باشید که این کرم باید به تنهایی مصرف شود و آن را نباید همراه با سایر کرم های دست به پوست مالید. گاهی لازم می شود که از پمادهای حاوی داروهای کورتونی جهت درمان اگزمای دست استفاده شود. اگر به نظر می رسد که کرم تجویز شده فایده ایی نداشته است؛ این موضوع را بطور صریح با پزشک خود در میان بگذارید. با جلوگیری از تماس دستها با مواد شیمیایی قوی و سایر مواد حساس کننده می توانید بر سرعت بهبودی دستهایتان بیفزایید.

برای پیشگیری از اگزمای دست چه باید کرد؟

برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست دستها کارهای زیادی می توان انجام داد:

  • با پوشیدن دستکش می توان از دست ها در برابر صابونها، پاک کننده ها و سایر مواد شیمیایی مراقبت کرد.
  • همیشه در آشپزخانه و حمام یک جفت دستکش داشته باشید و در موقع شستشوی ظرف ها و لباسها از آنها استفاده کنید. از آنجا که خیلی از مردم نسبت به دستکشهای لاستیکی حساسیت دارند، بهتر است زیر دستکشهای لاستیکی، دستکش نخی بپوشید. به محض سوراخ یا پاره شدن دستکش، آن را دور بیندازید. در فواصلی که از دستکش استفاده نمی کنید، آنها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند.
  • همیشه حتی وقتی لباسهای شسته را تا می کنید، سبزی پاک می کنید، آب لیمو می گیرید و یا رب گوجه فرنگی تهیه می کنید، دستکش نخی بر دست داشته باشید.
  • درصورت امکان حتما برای شستشوی ظروف نیز از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • تا آنجا که ممکن است از شستشوی لباس ها و ظرف ها با دست اجتناب کنید.
  • در موقع شستن دستها از آب ولرم استفاده کنید و مقدار کمی صابون بکار ببرید. در هر بار شستشوی دست و یا کار با آنها، حلقه و انگشتری را از دست خارج کنید. حلقه و انگشتر، صابون و رطوبت را در زیر خود جمع کرده و موجب آزده شدن پوست می شوند.
  • بلافاصله پس از شستن دستها، از کرم مرطوب کننده به منظور حفظ آب موجود در پوست استفاده نمایید.
  • زمستان ها از دستکش چرمی استفاده کنید تا مانع از خشکی و پوسته شدن دستهایتان شود.
  • همیشه برای نرم و مرطوب نگهداشتن پوست دستهایتان از یک فرآورده مناسب که توسط پزشک متخصص پوست تجویز شده استفاده کنید. اینگونه فرآورده ها را باید چندین بار در روز بسته به نیاز، به دستها بمالید.
  • زمانیکه ضایعات پوستی دستها در حال ترمیم هستند، گاهی منظره ناخوشایندی (بخاطر دلمه بستن) پیدا می کنند که به تدریج برطرف می شود. گاهی هم این ضایعات پس از بهبودی دوباره عود می کنند.
  • سعی کنید به خاطر بسپارید که تماس با کدام فرآورده یا انجام کدام فعالیت سبب عود عارضه شده است. حتما پزشک خود را از عود مجدد ضایعه پوستی دستها، مطلع کنید.
  • از آنجا که ضایعات پوست دست ها عموما مقاوم به درمان هستند؛ ادامه درمان و رعایت دقیق دستورات پزشک و نیز حفظ ارتباط با طبیب در مدت درمان، بسیار اهمیت دارد.

بخاطر داشته باشید:

اگزمای دست ها به شرط رعایت نکات فوق، درمان شدنی است. پس ناامید نشوید و به پزشک خود اعتماد داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که حتی پس از بهبودی کامل اگزمای دست، درصورت عدم رعایت موارد فوق، احتمال عود اگزما زیاد می باشد. لذا سعی کنید موارد فوق را به  صورت عادت روزمره در آورده و همیشه آنها را رعایت نمایید.