کلینیک تخصصی پوست، لیزر و زیبایی

021-88622063

0905-1748928

آکنه

آکنه

آکنه بیماری التهابی مزمن غدد چربی (غدد سباسه) پوست است. این غدد بیشترین تراکم را در پوست صورت، قسمت فوقانی قفسه سینه، پشت و شانه ها دارند، لذا شیوع آکنه در این نواحی بیشتر است. سن شروع بیماری معمولا در زمان بلوغ است. آکنه در پسرها حدود 16 تا 19 سالگی و در دخترها حدود سن 14 تا 17 سالگی شروع می شود و بعد از سن 20 الی 25 سالگی به آهستگی برطرف می شود ولی در موارد نادری بالای سن 25 سالگی هم تداوم دارد.

عامل ایجاد بیماری چیست؟

در شروع بلوغ تولید و ترشح هورمون های مردانه در هر دو جنس بطور ناگهانی و شدید افزایش می یابد که موجب رشد غدد چربی پوست (غدد سباسه) و تولید و ترشح زیاد چربی (سبوم) می گردد.

غدد چربی پوست با مجرای خروجی ارتباط دارند و چربی را از طریق منفذ فولیکول مو به سطح پوست تخلیه می کنند.از طرفی سلولهای مجرای فولیکول مو تحت تاثیر غدد چربی، تکثیر می شوند و این موضوع موجب چسبندگی این سلولها به یکدیگر می شود.

نهایتا تجمع و باقی ماندن سلولهای تکثیر شده همراه با چربی باقی مانده در این منافذ موجب انسداد منفذ فولیکول مو می شود. بسته شدن منافذ فولیکول مو نیز موجب بروز دانه های سرسیاه و یا سر سفید در پوست می شود. این دانه های سرسیاه در اثر عدم رعایت بهداشت در پوست به وجود نمی آیند. لذا نباید با مالش و شستشوی مکرر آنها اقدام به تخلیه آنها نمایید. علت سیاه شدن آنها اکسید شدن چربی موجود در منافذ پوست همراه با تجمع رنگدانه های سیاه رنگ است و با درمان به مرور زمان از بین می روند. از طرفی محیط برای رشد میکروب ها در مجاری فولیکول م مساعد می شود و این میکروب ها تکثیر می شوند. مواد شیمیایی که این باکتری ها از خود ترشح می کنند؛ می تواند جدار فولیکول مو را تخریب نموده و ایجاد قرمزی، تورم و تجمع چرک در سطح پوست نماید که این ها همان علائم التهابی آکنه است.

عوامل موثر بر آکنه

1- آب و هوا: رطوبت، گرما و تعریق زیاد باعث تشدید آکنه می گردد. خنک نگهداشتن محیط سکونت و ورزش های سبک از جمله شنا می تواند کمک کننده باشد.

2- مواد آرایشی و بهداشتی: استفاده از کرم پودر یا مواد آرایشی چرب می تواند موجب تشدید آکنه شود، لذا هر شب باید مواد آرایشی با آب و صابون یا سایر پاک کننده ها، از  سطح پوست پاک شوند.

3- تغذیه: ارتباط مشخصی بین رژیم غذایی و آکنه یافت نشده است ولی بسیاری از بیماران اعتقاد دارند که بیماریشان با مصرف بعضی مواد غذایی از جمله شکلات، شیرینی، غذاهای چرب و سرخ کردنی بدتر می شود. اگر احساس می کنید با خوردن  ماده غذایی خاص، بیماری شما بدتر می شود از خوردن آن اجتناب کرده و یا حداقل مصرف آن را کاهش دهید.

4- هورمون ها: افزایش هورمون های آندورژنیک (مردانه) و پروژسترون در خانم ها می تواند موجب تشدید آکنه شود. آکنه بلوغ، به ندرت نشانه یک اختلال غددی است. با این حال در افرادی که آکنه در آنها همراه با علائمی از قبیل ریزش مو، رشد موهای زائد و یا اختلال عادت ماهانه باشد؛ لازم است بررسی های هورمونی توسط پزشک معالج صورت گیرد.

5- نور خورشید: نور طبیعی خورشید موجب بهبود آکنه می شود ولی آفتاب سوختگی، برنزه کردن شدید، می تواند آن را تشدید کند.

درمان آکنه

درمان

  • درمان آکنه بر حسب شدت و نوع ضایعه متفاوت است. صرف تجویز دارو برای درمان آکنه کافی نیست. همکاری بیمار لازمه موفقیت درمان است.
  • شستشوی صورت روزی دوبار به وسیله صابون های ضعیف و ملایم کافی بوده و نباید از شستشوی مکرر و مالش زیاد سطح پوست برای درمان آکنه استفاده کرد.
  • از دستکاری جوش ها جدا خودداری کنید، زیرا ممکن است پس از بهبودی حفره ای در محل جوش ها بجا بماند.
  • شروع اثرات درمانی آکنه حداقل 4 تا 6 هفته زمان می برد و برای اینکه چشمگیر باشد باید درمان حداقل 12 هفته ادامه یابد.
  • درصورتیکه پزسک معالج برای شما ترکیبات ترتینوئین تجویز نموده باشد از مالیدن آن روی پلک ها، گوشه های بینی و دور لب ها خودداری نمایید.
  • در چند هفته اول شروع درمان خوراکی آکنه، معمولا آکنه در ظاهر تشدید یافته و حتی ممکن است ضایعات التهابی بیشتر شود و این مساله گذرا بوده و با ادامه درمان بهبودی حاصل خواهد شد.
  • درمان جای جوش آکنه به وسیله لیزر، تزریق کلاژن یا لایه برداری (پیلینگ) توسط متخصص پوست انجام می شود.